לפניכם אוסף שאלות ותשובות נפוצות הבאות לסייע בידכם בבחירת סוג הטיפול המתאים, המטפל הנכון ועוד 

הדרך לאמוד את טיב הטיפול היא להגדיר מטרות ברורות כבר בפגישה הראשונה. לדוגמא: הפחתה ברמת החרדה, גמילה מ"טקסים" וכיוצא בזה. במידה ואתם חשים בהטבה רגשית תוך כדי תנועה, הטיפול עובד. כן חשוב לדעת כי טיפול רגשי מטבעו דינמי והמטפל לא יכול להתחייב כי תוך X מפגשים תחושו בהקלה.

בחירת המטפל צריכה להתבסס על כמה דברים:

  • סוג הטיפול שמציע המטפל (לדוגמא: טיפול CBT)
  • הכשרות וניסיון מקצועי של המטפל 
  • המלצות חיוביות שנכתבו על המטפל
  • מחיר לפגישה בודדת / מחיר עבור מספר פגישות

 

לאחר שאתם מבצעים את כל הבדיקות הכלליות, חשוב מאד לשוחח טלפונית עם המטפל או אפילו לתאם איתו פגישה בזום. נסו "להרגיש" את המטפל, התרשמו מהגישה הטיפולית שלו, אילו רגשות מתעוררים בכם תוך כדי שיחה (ליבכם נפתח ואתם מלאים תקווה, או שהאדם מולכם מרתיע אתכם?).

ישנן המון שיטות טיפול, ולא ניתן להכתיר שיטה אחת כיעילה או מומלצת יותר מאחרת. טיפול רגשי הוא סוג של ניסוי וטעיה. הדרך הטובה ביותר להתחיל בחיפוש אחר שיטת הטיפול המתאימה לכם, היא להבין על מה אתם רוצים לעבוד/מה תרצו לפתור. לדוגמא: הקלת סימפטומים של חרדה. טיפולים אפשריים יהיו CBT, מיינדפולנס טיפול פסיכולוגי דינמי, תרפיה באומנות, תרפיה בעזרת בעלי חיים ועוד…

הפסקת הטיפול הרגשי היא החלטה משותפת – שלכם ושל המטפל. הפסקת הטיפול תומלץ לכם ע"י המטפל ברגע בו הוא אכן ירגיש כי עשיתם דרך משמעותית – לאחר שצמחתם ורכשתם את הכלים להתמודדות עם אתגרים רגשיים צפויים. כמו כן, מומלץ מאד להפסיק את הטיפול במידה ואינכם שבעי רצון מהאופן בו הוא מתנהל, הגישה הטיפולית של המטפל, קצב ההתקדמות שלכם וכיוצא בזה.

הטיפול הרגשי הוא סוג של חממה: פגישה שבועית (לפעמים יותר) שבה פורקים, משתפים ו"מתנקים". לעתים, הפסקת הטיפול מציפה קשיים חדשים, בעיקר חשש של המטופל כי הוא לא יצליח להתמודד ללא המטפל / לשמר את התוצאות. מסיבה זו, הפסקת הטיפול מתבצעת בהדרגה ולא בפעם אחת, כאשר תוכלו ליצור קשר עם המטפל בכל שלב ולהציף כל קושי.

אין תשובה חד משמעית לשאלה זו. כל מטופל מגיע לטיפול רגשי במצב רגשי אחר, "תנאי פתיחה" שונים ומטרות אחרות לטיפול. ישנם טיפולים רגשיים המוצעים בפורמט של חמישה מפגשים, לצד טיפולים ארוכים יותר שנמשכים גם שנה. בפגישה הראשונה שלכם עם המטפל, תוכלו לקבל הערכה/המלצה מהמטפל באשר למספר הפגישות המומלץ.

התשובה היא שכן. תוכלו ליהנות מטיפול רגשי גם תחת הגבלות הקורונה. מומלץ מאד לתאם את הפגישות בימים ובשעות בהם תוכלו ליהנות מפרטיות בבית. המטרה: להבטיח כי תוכלו להיפתח בני המטפל מבלי לחשוש כי בני הבית ישמעו אתכם. 

בהחלט. במידה והמטפל לא מציין זאת מפורשות בפגישה הראשונה שלכם, בקשו לדעת האם הוא אכן מחויב אליכם לדיסקרטיות.

הגדרת מטרה לטיפול חיונית גם לכם וגם למטפל. כשישנה מטרה ברורה (לדוגמא: להפחית את רמות הלחץ בעבודה / להצליח להיות סבלני יותר לילדים / להתגבר על חרדת טיסות), קל למטפל לנווט אתכם ולבסס מתווה נכון לטיפול. מנגד, כשלכם ישנה מטרה ברורה לטיפול, תוכלו לאמוד את טיבו ואיכותו (האם כעבור עשרה מפגשים אכן הצלחתי להתגבר על חרדת הטיסות?).

כל עוד אתם מתחילים טיפול בשיטה מסוימת, כדאי להישאר נאמנים לה ולהיצמד רק אליה. ישנן שיטות טיפול המבוססות על עקרונות שונים לחלוטין, כך שמטפל אחד יכול להמליץ לכם על X ומטפל שני יכול לשלול את המלצתו ולהמליץ לכם על Y. מעבר לבלבול שאתם עלולים לחוש, הרי שבמקרה של הטבה לא יהיה ניתן לקבוע איזו שיטה היא זו שהשפיעה עליכם ותרמה לכם.

טיפולים רגשים מעניקים מענה לקשת רחבה של רגשות ומצבים: חרדות ופחדים, ערך עצמי נמוך, התמכרויות, תחושת "תקיעות" בחיים, בעיות משקל, בעיות במערכות יחסים ועוד.

בהחלט. פתיחות בטיפול רגשי מבורכת, ומעבר לכך – חיונית. ככל שהמטפל יצליח "לראות" אתכם יותר בבירור, כך הטיפול יהיה ממוקד, יעיל ומעצים יותר. אינכם צריכים להאיץ בעצמכם להיפתח, אלא שמדובר על תהליך טבעי והדרגתי שיקרה תוך כדי תנועה.

ההחלטה היא אך ורק שלכם. עם זאת, שיתוף בני המשפחה וחברים (כמובן שלא חייבים לשתף את כולם), מעניק לכם מעגל תמיכה נוסף. נעים יותר כשיש מישהו ששואל אתכם בסוף הפגישה "איך היה" / "איך אתם מרגישים?".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן